بلاگ

زیباترین لباس فرم مدرسه در جهان

لباس فرم مدرسه ایران

لباس فرم مدرسه در جهان از نظر طرح، رنگ و مدل تنوع بسیاری دارد. برخی از کشورها این لباس را برای دانش‌آموزان اجباری کرده‌اند اما برخی دیگر اجباری برای پوشیدن یونیفرم ندارند. کشورهایی نیز لباس فرم را برای مقطع ابتدایی اجباری می‌کنند. در هر صورت در مورد انتخاب یونیفرم تفاوت بسیاری در بین کشورهای مختلف وجود دارد.

پوشیدن یونیفرم مختص مدرسه نیست. هر موسسه آموزشی، تیم ورزشی و… می‌تواند برای یکپارچگی و نظم یونیفرم داشته باشد.

انواع لباس فرم مقطع ابتدایی و دبیرستان در جهان

با نگاهی اجمالی به انواع لباس فرم مقطع ابتدایی و دبیرستان در جهان متوجه می‌شویم برخی از کشورهای مدرن، پوشیدن اجباری یونیفرم برای دانش‌آموزان را به طور کامل لغو کرده‌اند، اما این سنت در بسیاری از کشورها همچنان حفظ شده است.

لباس فرم مدرسه ژاپن

زیباترین لباس فرم مدرسه در جهان

لباس فرم مدرسه در اواخر قرن گذشته در ژاپن استفاده شد. اکنون تقریباً در تمام مدارس دولتی و تجاری این کشور دانش‌آموزان لباس‌های یکسانی می‌پوشند، اما هیچ مدل و رنگ واحدی در فرم لباس‌های آن‌ها وجود ندارد. در یک مدرسه، دانش‌آموزان ممکن است کت سبز داشته باشند و در مدرسه دیگر، ممکن است جلیقه‌های‌ نارنجی بپوشند.

در آغاز قرن بیستم، لباس فرم ملوانی مدارس اروپایی محبوبیت زیادی در بین دختران دانش‌آموز پیدا کرد. در ژاپن، این لباس‌ها به «فوکو ملوان» معروف شدند که به معنای واقعی کلمه به «کت و شلوار ملوان» ترجمه می‌شود. این فرم بسیار پرطرفدار بود، اما هر مدل آن از نظر برش، طرح و رنگ با دیگری تفاوت داشت.

در مورد لباس فرم مدرسه ژاپن حقایقی نیز وجود دارد. دولت ژاپن دامن‌های بسیار کوتاه را به دختران مدرسه‌های مدرن ژاپنی می‌دهد. در واقع، دانش‌آموزان این مدارس دامن‌هایی تا زانو می‌پوشند. محبوبیت دامن‌های کوتاه در بین دختران ژاپنی در دهه 90 قرن بیستم افزایش پیدا کرد. در آن زمان، دختران ژاپنی تمایل داشتند دامن‌های خود را کوتاه کنند.

فرم لباس مدرسه سریلانکا

فرم لباس مدرسه سریلانکا

پوشیدن لباس فرم مدرسه در تمام مدارس سریلانکا اجباری است، به استثنای چند مؤسسه خصوصی که دانش‌آموزان آن از هر نظر آزاد هستند.

پسران در مدارس محلی تا کلاس دهم شورت آبی و پیراهن سفید با آستین کوتاه می‌پوشند. در جشن‌ها نیز آن‌ها باید شورت سفید و پیراهن با آُستین بلند بپوشند. دانش‌آموزان دبیرستانی این کشور نیز شلوار کلاسیک می‌پوشند.

فرم لباس مدرسه دختران سریلانکا در تمام مدارس طراحی متفاوتی دارد، اما رنگ آن (سفید) یکسان است. دانش‌آموزان محلی با لباس‌های آستین کوتاه که یقه دارند، به مدرسه می‌روند. هنگامی که یقه یا آستین برای لباس وجود نداشته باشد، احتمالاً سارافون برای یونیفرم مدرسه دختران سریلانکا انتخاب می‌شود. در برخی مدارس، دانش‌آموزان دختر نیز کراوات قرمز و نشان مدرسه را بر روی سینه خود می‌زنند.

لباس فرم مدرسه بوتان

Bhutan

لباس فرم مدرسه می‌تواند در نوع سنتی طراحی شود. بوتان از جمله کشورهایی است که پوشیدن لباس سنتی را برای دانش‌آموزان اجباری می‌کند. لباس سنتی مدرسه در بوتان   Gho و Kira   نامیده می‌شود.  Gho  لباس فرم مدرسه برای پسران است و دانش‌آموزان جوان مؤسسات آموزشی لباس کرا می‌پوشند. هر مدرسه به طور مستقل رنگ فرم را انتخاب می‌کند، اما نحوه طراحی و سبک لباس یکسان است. اغلب، مدیریت مدرسه رنگ‌های تیره را برای دانش‌آموزان خود انتخاب می‌کند – بورگوندی، سبز تیره یا آبی.

لباس فرم مدرسه کوبا

زیباترین لباس فرم مدرسه در جهان

برای دانش‌آموزان و دانشجویان کوبایی پوشیدن لباس فرم الزامی است. این کشور رنگ‌های خاص خود را برای هر دوره تحصیلی دارد. دانش‌آموزان دبستان لباس‌های شرابی و سفید را به شکل ترکیبی می‌پوشند. برای پسرها شلوار شرابی و پیراهن سفید و برای دختران سارافون به رنگ شرابی استفاده می‌شود. از آنجایی که کوبا وارث فرهنگ سوسیالیستی است، دانش‌آموزان محلی هنوز مانند پیشگامان شوروی کراوات قرمز می‌زنند. گاهی اوقات نیز این کراوات به رنگ آبی است.

در دبیرستان، پسران همچنان پیراهن سفید و دختران سارافون و شلوارهای زرد می‌پوشند. البته آن‌ها می‌توانند به جای سارافون، ست دامن و جوراب بلند بپوشند. پسران فارغ‌التحصیل از مدرسه به جای پیراهن رنگ سفید، پیراهن آبی و دختران فارغ‌التحصیل نیز دامن و شلوار رنگ آبی می‌پوشند.

فرم لباس مدرسه کره شمالی

فرم لباس مدرسه کره شمالی

دانش‌آموزان مدارس کره شمالی در یونیفرم‌هایشان شبیه دانش‌آموزان اتحاد جماهیر شوروی هستند. فرم لباس مدرسه کشور کره شمالی با زدن کراوات قرمز یا بستن روسری قرمز زیر گردن تکمیل می‌شود. این نماد در کشورهای روسیه و کوبا نیز وجود دارد که نشان‌دهنده حمایت از حزب خاص سیاسی است.  در واقع این کراوات نماد تعهد به جنبش کمونیستی است و هر دانش‌آموز موظف به زدن آن است. این در حالی است که بقیه لباس‌ها استاندارد مشترکی برای تمام مدارس ندارند. دختران می‌توانند دامن و سارافون به رنگ شرابی، خاکستری یا سفید بپوشند. برای پسران، پیراهن‌های چهارخانه یا سفید و شلوار مشکی استفاده می‌شود.

لباس فرم مدرسه ویتنام

لباس فرم مدرسه

در ویتنام لباس فرم مدرسه وجود ندارد، اما رهبران شهرهای بزرگ ترجیح می‌دهند که تمام مدارس در یک منطقه خاص استاندارد مشترکی برای لباس دانش‌آموزان داشته باشند. اغلب، جوانان ویتنامی رنگ لباس پایین‌تنه را تیره و رنگ بالاتنه را روشن انتخاب می‌کنند و کراوات قرمز می‌زنند. البته هنگامی که دانش‌آموزان به دبیرستان می‌روند، وضعیت تغییر می‌کند. دختران با گذراندن آخرین سال‌های تحصیلی، لباس سنتی ویتنامی Aozai را می‌پوشند (یک پیراهن سفید بلند از ابریشم که روی شلوار می‌پوشند). دانش‌آموزان دبیرستانی می‌توانند دیگر کراوات قرمز نزنند، اما شلوار و کفش مشکی با پیراهن سفید همچنان اجباری است.

لباس فرم مدرسه انگلستان

لباس فرم مدرسه انگلستان

هر مدرسه در کشور انگلستان لباس مخصوص به خود را دارد. روی لباس فرم مدرسه این کشور نیز اشکال متمایز به‌عنوان نشان مدرسه گلدوزی شده‌اند – این‌گونه بر هویت مدرسه تأکید می‌شود. در موسسات آموزشی معتبر این کشور نیز لباس فرم همچنان مایه افتخار دانش‌آموز است و باید به‌دقت از آن مراقبت شود. اگر دانش‌آموز چنین مؤسسه‌ای با لباس فرم کامل سر کلاس حاضر نشود، توبیخ خواهد شد.

لباس فرم مدرسه هند

لباس فرم مدرسه هند

فرم لباس مدرسه هند در مدارس دولتی و خصوصی اجباری است. به طور کلی، لباس فرم پسرانه شامل یک پیراهن چهارخانه یا پیراهن رنگ روشن با شلوارهای بلند می‌شود. این شلوارها معمولاً سفید، آبی یا مشکی هستند. از سوی دیگر، لباس دخترانه یک پیراهن و یک دامن دارد. برخی مدارس این کشور نیز حتی دانش‌آموزان خود را بدون در نظر گرفتن جنسیت آن‌ها، ملزم به زدن کراوات یا پوشیدن یک نوع مدل کفش می‌کنند.

لباس فرم مدرسه هائیتی

لباس فرم مدرسه هائیتی

سیستم آموزش عالی هائیتی بر اساس سیستم آموزشی فرانسه، دولتی است. با این حال، اکثر موسسات آموزشی ابتدایی در این کشور به شکل خصوصی اداره می‌شوند. یونیفرم‌ها در هائیتی رنگ‌های روشن دارند. این فرم‌های رنگ روشن برای دانش‌آموزان مدارس ابتدایی با پیراهن‌های آستین کوتاه استفاده می‌شوند. به‌عنوان مثال، یک دانش‌آموز ابتدایی در پورتو پرنس ممکن است یک تاپ جلیقه‌ای آبی روشن با شلوار یا دامن بپوشد.

لباس فرم مدرسه ترکیه

لباس فرم مدرسه ترکیه

قانون لباس فرم مدرسه در برخی از کشورها مانند ترکیه لغو شده است اما برخی مدارس این کشور هنوز دانش‌آموزان خود را ملزم به پوشیدن لباس فرم می‌کنند. به طور کلی، در ترکیه، پسران دبیرستانی لباس‌های خاکستری با پیراهن سفید و دختران پیراهن و دامن سفید می‌پوشند. آن‌ها در دبستان نیز لباس‌های ست مشکی یا سرمه‌ای می‌پوشند، اما در واقع هر مدرسه کد لباس مخصوص به خود را دارد. به نظر می‌رسد که بسته به منطقه و مدرسه، تنوع زیادی از لباس‌های فرم مدرسه در کشور ترکیه وجود دارد.

لباس فرم مدرسه مالزی

لباس فرم مدرسه مالزی

در دوران دبستان، دختران کوچک مالزیایی می‌توانند بین پیراهن آبی سرمه‌ای، پیراهن یا تونیک سفید یک کدام را برای پوشیدن با دامن انتخاب کنند. از طرف دیگر، پسرها معمولاً شلوار بلند می‌پوشند، اما در روزهای گرم نیز می‌توانند مدل کوتاهی از همان شلوار را بپوشند. در دبیرستان، پسرها شلوار سبز می‌پوشند و کراوات می‌زنند، در حالی که دختران می‌توانند بین پوشیدن دامن، پیراهن یا تونیکی که بازوهایشان را کاملاً بپوشاند، یک کدام انتخاب کنند.

لباس فرم مدرسه تایلند

لباس فرم مدرسه تایلند

پوشیدن لباس فرم در مدارس این کشور آسیایی برای همه اجباری است. شلوار پسرانه در سال‌های اول دبستان می‌تواند خاکی، مشکی یا آبی سرمه‌ای باشد و باید با پیراهن‌های آستین کوتاه، جوراب‌هایی تا مچ پا و کفش‌های مشکی یا قهوه‌ای پوشیده شود. دختران تایلند نیز باید پیراهن‌های گشاد شبیه پیراهن پسران بپوشند، اما به جای کراوات، بر روی دامنی که به ساق پا می‌رسد، پاپیون دارند. نام آن‌ها بدون توجه به جنسیت در جلوی پیراهن‌ها گلدوزی شده است.

لباس فرم مدرسه اندونزی

لباس فرم مدرسه اندونزی

لباس فرم مدرسه در کشور اندونزی الزامی است. اکثر یونیفرم‎ها در این کشور بسیار سنتی و محافظه‌کار هستند. اگر در خیابان‌های جاکارتا قدم می‌زنید و انواع مختلفی از لباس‌های فرم مدرسه را می‌بینید، به این دلیل است که هر کلاس از هر مقطع تحصیلی کدهای رنگی متفاوتی دارد. برای مثال، در مدارس ابتدایی، دانش‌آموزان بیشتر دامن و شلوار قرمز می‌پوشند، در حالی که در سال‌های اول دبیرستان بیشتر لباس‌های فرم سرمه‌ای است.

لباس فرم مدرسه اوکراین

لباس فرم مدرسه اوکراین

به گزارش مجله ووگ، یونیفرم‌های اوکراینی از شیک‌ترین و زیباترین فرم لباس مدرسه در جهان هستند. دختران اوکراینی می‌توانند به لطف جوراب‌های سفید، جامپر، بلوز و پاپیون، به شیک بودن یونیفرم خود افتخار کنند. یونیفرم پسران نیز بسیار مرتب است: شلوار رسمی، کراوات، پیراهن سفید و یک ژاکت زیبا. روز بازگشایی مدرسه برای اوکراینی‌ها هیجان‌انگیز و متفاوت است، زیرا این جشن بیشتر از اینکه شبیه جشن ورود به مدرسه و پایان تعطیلات باشد، شبیه نمایش مد است.

لباس فرم مدرسه نپال

لباس فرم مدرسه نپال

در مدارس دولتی و خصوصی نپال، استفاده از لباس فرم مدرسه الزامی است. رنگ لباس می‌تواند توسط مدرسه انتخاب شود. به طور کلی، دختران و پسران پیراهن می‌پوشند و تمام آن‌ها فارغ از جنسیت باید کراوات کوچک بزنند و ژاکت بپوشند. برای پسرها، پیراهن می‌تواند یک پیراهن معمولی باشد و دختران معمولاً دامن می‌پوشند.

فرم لباس مدرسه در ایران

لباس فرم مدرسه ایران

یونیفرم مدرسه در ایران نیز در اغلب مدارس به شکل یک قانون درآمده است. این فرم‌ها برای مقاطع ابتدایی و دبیرستان استفاده می‌شوند. در بیشتر موارد برای فرم مقطع ابتدایی دخترانه از رنگ‌های روشن مانند صورتی استفاده می‌شود. این در حالی است که لباس‌های پسرانه رنگ‌های تیره‌تری نظیر سورمه‌ای دارند.

لباس فرم مدرسه اسپانیا

لباس فرم مدرسه اسپانیا

اسپانیا نیز برای انتخاب فرم لباس مدرسه متکی به فرهنگ و سنن است و توانسته این ارتباط را به‌خوبی حفظ کند. اسپانیا برای لباس فرم دختران ترکیب دامن و پیراهن آستین کوتاه را در نظر گرفته است. این لباس یک بلوز سفید و یک دامن قرمز روشن است که ترکیبی هماهنگ و ظریف برای دانش‌آموز ایجاد می‌کند.

لباس فرم مدرسه فیلیپین

لباس فرم مدرسه فیلیپین

لباس فرم مدرسه فیلیپین برای دختران دامن بلند آبی و پیراهن سفید و برای پسران شلوار مشکی و پیراهن سفید است. واقعیت امر این است که این فرم در مقایسه با  دیگر کشورها چندان خاص نیست. فیلیپین رنگ آبی را به‌عنوان نمادی از طراوت و نگاه مثبت به آینده انتخاب کرده است.

لباس فرم مدرسه شیلی

لباس فرم مدرسه شیلی

لباس فرم مدرسه در کشور شیلی به نحوی طراحی شده که با ترجیحات جوانان مطابقت داشته باشد و در عین حال زیبا و مد روز باقی بماند. این لباس مطمئناً دانش‌آموزان را خوشحال‌تر می‌کند و باعث می‌شود آموزش‌های هیجان‌انگیزتر و الهام‌بخش‌تری را در مدرسه تجربه کنند.

رنگ لباس فرم مدارس در جهان

لباس فرم مدرسه در کشورهای مختلف ممکن است از نظر رنگ، نوع طراحی و دوخت شبیه به یکدیگر باشد. با این وجود در بیشتر موارد رنگ لباس فرم مدارس در جهان با یکدیگر کاملاً متفاوت هستند، زیرا هر کدام از رنگ‌هایی که برای لباس فرم انتخاب می‌شوند، معمولاً برگرفته از فرهنگ، سنن و آداب و رسوم کشورهای مختلف هستند.

رنگ لباس فرم مدارس در جهان معمولاً در رنگ‌های قرمز، سفید، آبی، مشکی و سورمه‌ای انتخاب می‎شوند. به‌عنوان مثال کشور انگلستان از رنگ آبی برای لباس فرم استفاده می‌کند، چون که رنگ آبی باعث سرعت یادگیری بالاتر می‌شود. همچنین رنگ آبی برای کشور فیلیپین رنگ طراوات و نگاه مثبت به آینده است. برخی از رنگ‌های به کار رفته در فرم لباس مدرسه نیز لباس سنتی آن کشور (کشور بوتان) محسوب می‌شود.

زیباترین لباس فرم مدرسه در جهان

زیباترین لباس فرم مدرسه در جهان متعلق به کشورهایی نظیر شیلی، ژاپن و اوکراین است. به‌عنوان مثال ژاپن جزء نخسین کشورهایی است که طرح متفاوت ملوانی را برای یونیفرم مدرسه انتخاب کرد. کشور اوکراین نیز رنگ‌های جذاب و طراحی خاص و مرتبی را برای یونیفرم دانش‌آموزان خود در نظر گرفته است. کشور شیلی نیز جذابیت ظاهری فرم مدارس را برای دانش‌آموز حفظ کرده و به همین دلیل از طراحی مد روز برای لباس فرم کمک می‌گیرد.

سخن پایانی

لباس فرم مدرسه کشورهای مختلف در بیشتر موارد بر مبنای سنن و فرهنگ انتخاب می‌شود. این موضوع باعث شده لباس فرم مدرسه در بین کشورهای مختلف متنوع و متفاوت باشد. با این حال بیشتر لباس‌ها بدون در نظر گرفتن کشورها، سبک‌های مشترکی دارند. اغلب مدارس برای یکپارچگی دانش‌آموزان در لباس و برقراری اتحاد بین آن‌ها اقدام به وضع قانون لباس فرم یکسان می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *